Nahoru

Hospodářské noviny: K nápadu na zákaz slevových letáků se teď nikdo nehlásí. Uškodil by nákupním řetězcům i tiskárnám

Když se nákupním řetězcům zakáže šíření reklamních letáků, pomůže to zemědělcům a dalším výrobcům potravin. Těm obliba slevových akcí v Česku neúměrně snižuje výdělky, zmínil nedávno v České televizi ministr zemědělství Miroslav Toman (za ČSSD).

"Pomohlo by to životnímu prostředí, navíc by se za tisk letáků ušetřilo 1,5 miliardy korun. Zákazníci by mohli být o slevách informováni přímo v prodejnách," rozvedl ministr nápad s tím, že se jedná o společný návrh jeho úřadu a Svazu obchodu a cestovního ruchu. Teď se ale k možnému zákazu papírových reklam nikdo nehlásí. Svaz popírá, že by s nápadem přišel on, a ministerstvo zase HN sdělilo, že jde o návrh samotných řetězců.

Ty se však proti Tomanovým slovům hned postavily, protože jim letáky podle marketingových průzkumů přinášejí až polovinu zákazníků. "V minulosti jsme testovali snížení počtu stránek našeho letáku a omezení zboží, které v něm nabízíme. Trh ovšem reagoval poklesem prodejů. Zboží uvedené v letáku se prodává ve větší míře," říká mluvčí řetězce Makro Romana Nýdrle.

Na zákazu by přitom netratili jen obchodníci. Spolu s nimi by o velkou část svého byznysu přišly i velké průmyslové tiskárny, jako Mafra Print z koncernu Agrofert nebo Czech Print Center Daniela Křetínského a Patrika Tkáče. Podle oslovených právníků by se proti takovému opatření mohly tiskárny bránit z důvodu neústavního omezení svého podnikání.

"Z ústavního pořádku navíc vyplývá, že při každém omezení základních práv musí být dodržen princip rovnosti. Pokud by ale zákaz letáků dopadal jen na potravinové řetězce, a ne třeba na obchody s nábytkem, pak by byl právě takový princip rovnosti porušen," podotýká právník Alois Šatava z advokátní kanceláře Řanda Havel Legal.

 

V množství zboží, které se prodá ve slevě, patří Češi k evropským rekordmanům. V Evropě se ve slevách prodá necelých 30 procent zboží, což je podobný podíl, jaký ještě v roce 2007 platil také v Česku. Nyní ale tuzemské domácnosti v akcích podle statistik společnosti Nielsen nakoupí až 55 procent produktů, na něž lákají reklamní letáky.

"Podle našich odhadů se jich v zemi vyrobí až čtyři miliardy ročně. Na potravinové řetězce z toho připadá třetina až polovina celého objemu," uvádí Ondřej Prokop ze společnosti Fresh Revolution, která zajišťuje kontroly letákových kampaní.

Samy řetězce by přitom na zákazu letáků mohly vydělat. "Kdyby nelákaly na slevy, přišly by sice o část obratu, ale vzrostla by jim absolutní hrubá marže. To by si ale musely dobře propočítat," říká marketingový expert Robert Němec. Neočekává ovšem, že by řetězce k takovému kroku přistoupily.

"Hlavně starší lidé se stále rozhodují podle slev. Pro řetězce představují podstatnou část nakupujících, a proto o ně nechtějí přijít," uvádí Němec. Dodává, že vzhledem k tomu, že letáky představují pro mnoho lidí hlavní lákadlo pro návštěvu obchodu, vedl by jejich zákaz nejspíše ke snížení tržeb supermarketů a přeskupení jejich pozic na trhu. "Z řetězců by posílily ty, které na letákovém marketingu nejsou tolik závislé," míní.

Svaz obchodu, který provozovatele supermarketů, hypermarketů či diskontních prodejen zastupuje, myslí, že se problém s rozbujelým množstvím letáků vyřeší sám díky budoucímu převládnutí digitální reklamy. "Pokud by ale chtěl stát tuto formu komunikace zakázat, tak by to měl udělat vůči všem včetně politických stran, které letáky využívají před každými volbami," říká prezident svazu Tomáš Prouza.

Ministerstvo zemědělství uvádí, že zákaz tištěných reklam je jen jednou z možných variant boje za omezení slevových akcí. S řetězci bude úřad na toto téma znovu jednat v lednu.

Zdroj: https://archiv.ihned.cz/c7-66396360-qdrgs-981405998196b22