Nahoru

MaM: Před Vánoci do schránek dorazí 30 miliónů letáků denně. Ohlídejte roznos!

Pokud se potvrdí odhadovaný trend, že zadavatelé kampaní přesunuli část rozpočtů na letákové kampaně z pravidelné celoroční distribuce na sezonní vánoční, dá se očekávat, že letos před Vánoci do schránek více než „běžných“ 30 % celkového ročního objemu.

Čísla, o kterých se bavíme, jsou impozantní. Ze 4 miliard letáků, které se u nás ročně distribuují, to bude až kolem 1,5 miliardy kusů, které je třeba umístit do schránek v rekordním čase 50 dnů. To je v průměru neuvěřitelných 30 milionů letáků denně. V případě exponovaných dnů, kdy dochází k souběhům tiskovin, to je často násobně více.

Hlídání předvánoční efektivity je tedy na místě. A to i kvůli tomu, že v předvánočním období distribuují letáky do schránek i zadavatelé, kteří celý rok promují jinými kanály a výsledek roznosů je pro ně ekonomicky zásadní. Zároveň je třeba uvědomit si, že většině problémů, se kterými se distributoři potýkají, se dá předejít. Velmi často se totiž jedná o důsledek celé řady drobných selhání, kvůli kterým distributoři nemají šanci zajistit roznos v odpovídající kvalitě.

V předvánočním období se stále častěji setkáváme s přetížením logistických společností, které vozí letáky z tiskáren do skladů distribučních společností. Není tak zajištěn včasným návoz letáků k distributorům, kteří pak nemají šanci efektivně plánovat roznosy. V takovém případě rozesílku nemají možnost stihnout, přestože klient trvá na svých garancích. Pod tímto tlakem pak dochází k programovému vynechávání bočních ulic, někteří distributoři dokonce znají lokality, které zadavatel kontroluje a obslouží pouze ty. Do toho pak vstupuje ještě chybovost často námezdních a špatně prověřených pracovníků.

Této situace jsou si zadavatelé naštěstí stále více vědomi. Svůj podíl na tom má i aktivita některých distributorů, kteří se proaktivně snaží chybám v roznosech předcházet. V tomto se tedy situace výrazně zlepšila a problémy se přestávají „vymlčovat“. Součástí plánování letákových kampaní se tak stávají konzultace s distributory nebo auditory, které mají například předejít právě zmiňovaným souběhům. Zároveň zadavatelé posilují kontroly – jak pomocí inhouse týmu, kdy dochází k zapojení například vedoucích prodejen, nebo pomocí kontrolních agentur. Těch na českém trhu působí hned několik, pokud je navíc dobře sestavená smlouva s distributorem, auditoři se zaplatí z penále nebo slev na distribuci.

Závěrem ještě poznámka k v úvodu zmiňovanému „pozitivnímu posunu“ kvality roznosů. Procento a půl skutečně nic neznamená. Symbolicky však může pomoci ve chvíli, kdy důvěra v letákové kampaně začíná klesat. Letáky jsou však i nadále kanálem, který nemá na svém poli konkurenci. A pokud se stanou nezávislé audity roznosů, kterých se může pro zachování objektivity a dobrých vztahů zúčastnit jak klient, tak distributor, tržním standardem, efektivitě tohoto kanálu to jen prospěje.

Marketing and Media (7.12.2015) - Před Vánoci do schránek dorazí 30 miliónů letáků denně. Ohlídejte roznos!

Medium: MarketingSalesMedia.cz (tisk)